Το επόμενο Σαββατοκύριακο θα παραδοθεί στην κυκλοφορία ο οδικός άξονας Άκτιο-Αμβρακία – 45 λεπτά γρηγορότερα η διαδρομή Αθήνα-Λευκάδα. Ο πολίτης θα χρειάζεται 3 ώρες και 20 λεπτά για να ταξιδέψει από Αθήνα σε Λευκάδα
Η ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη
Κύριοι Περιφερειάρχες, κύριοι Δήμαρχοι, Σεβασμιότατε, αγαπητοί συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στη Βουλή, κυρίες και κύριοι,
Πράγματι, όταν αναχωρήσαμε σήμερα από την Αθήνα μάς συνόδευε χιονόνερο, για να φτάσουμε εδώ στη Δυτική Ελλάδα, στο αεροδρόμιο του Ακτίου, και να αντικρίσουμε μία ηλιόλουστη χειμερινή μέρα. Όπως ηλιόλουστες είναι και οι προοπτικές αυτού του ευλογημένου τόπου, προοπτικές οι οποίες αναδεικνύονται ακόμα περισσότερο με την παράδοση αυτού του πολύ σημαντικού οδικού έργου για το οποίο αναλυτικά μίλησαν και οι προλαλήσαντες.
Γνωρίζετε καλά, οι κάτοικοι του τόπου, την πονεμένη ιστορία της Αμβρακίας Οδού και γνωρίζετε επίσης με πόση συστηματικότητα η κυβέρνησή μας αγωνίστηκε για να ξεμπλοκάρει το έργο αυτό, μέσα από καινούργιες διαγωνιστικές διαδικασίες, για να φτάσουμε σήμερα στο σημείο να παραδίδουμε στην ώρα του έναν υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο σχεδόν 50 χιλιομέτρων -πάγιο, διαχρονικό αίτημα τριών Περιφερειών: της Δυτικής Ελλάδος, της Ηπείρου, αλλά και των Ιονίων Νήσων.
Νομίζω ότι δεν θα μπορούσαμε να διαλέξουμε καλύτερο σημείο για να κάνουμε αυτή τη σεμνή τελετή από αυτό εδώ, όπου φαίνεται η σύγκριση: ο παλιός δρόμος από κάτω μας, πλάτους εφτά μέτρων -τον γνωρίζετε εξάλλου πολύ καλά κι εγώ, έχοντας επισκεφτεί πολλές φορές την περιοχή, έχω διατρέξει αυτά τα πολύ επικίνδυνα χιλιόμετρα- και βέβαια ο καινούργιος δρόμος, σύγχρονος, πρωτίστως ασφαλής. Περιορίζει κατά 45 λεπτά την πρόσβαση στη Λευκάδα, αλλά και στην Πρέβεζα, και ταυτόχρονα ανοίγει και τελείως καινούριες αναπτυξιακές προοπτικές για μία περιοχή της Ελλάδος η οποία σε πολύ μεγάλο βαθμό παρέμενε αναξιοποίητη.
Έβλεπα με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον τις επενδύσεις οι οποίες δρομολογούνται στην ευρύτερη περιοχή και πιστεύω ότι η ύπαρξη αυτού του δρόμου θα συνεισφέρει καθοριστικά, έτσι ώστε μία τόσο όμορφη, πλην όμως ανεξερεύνητη, γωνιά της πατρίδας μας να κεντρίσει περισσότερο επενδυτικό ενδιαφέρον. Κατά συνέπεια, να δημιουργηθούν περισσότερες θέσεις απασχόλησης και καλύτερα εισοδήματα για όλους τους πολίτες.
Και βέβαια θέλω να σταθώ, όπως πάντα, στην ειδική διάσταση που όλα αυτά τα οδικά έργα έχουν στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας: για τις ζωές που χάθηκαν σε επικίνδυνους δρόμους και για την τεράστια πρόοδο που επιδεικνύουν όλοι οι δείκτες οδικής ασφάλειας κάθε φορά που εγκαινιάζουμε έναν σύγχρονο κλειστό ασφαλή αυτοκινητόδρομο.
Για όλους αυτούς τους λόγους το έργο αυτό έχει τη δική του ξεχωριστή σημασία και με πολύ μεγάλη χαρά θα το παραδώσουμε και επίσημα στην κυκλοφορία το ερχόμενο Σαββατοκύριακο.
Θέλω επίσης, κυρίες και κύριοι, να τονίσω την πολύ μεγάλη σημασία την οποία η κυβέρνησή μας έχει αποδώσει συνολικά στη δρομολόγηση έργων υποδομής τα οποία χρόνιζαν εδώ και δεκαετίες. Και να υπερθεματίσω αυτό το οποίο είπε και ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών: τη δυνατότητά μας να συνεργαστούμε με τις μεγάλες τεχνικές εταιρείες της χώρας με όρους ειλικρίνειας, συνέπειας και προβλεψιμότητας.
Γι’ αυτό σήμερα είμαστε στο ευχάριστο σημείο το 2024 να είναι μια πολύ σημαντική χρονιά, όχι για τη δρομολόγηση νέων έργων αλλά πια για την παράδοση έργων τα οποία κατασκευάζονται εδώ και πολύ καιρό.
Ο Ε65, όλο το τμήμα από τη Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα θα έχει παραδοθεί μέχρι τον Μάιο. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης, τόσο πολύπαθο, ένα έργο με απίστευτα πολύ μεγάλες δυσκολίες, θα παραδοθεί στους Θεσσαλονικείς τον Νοέμβριο του 2024. Και μέσα στο 2025, αγαπητέ μου Περιφερειάρχα, μια ακόμα μεγάλη εκκρεμότητα που έρχεται από το παρελθόν, ο δρόμος Πατρών-Πύργου, θα είναι και αυτός έτοιμος. Θέλω να εκφράσω την ικανοποίησή μου γιατί και το έργο αυτό προχωράει με πολύ γρήγορους ρυθμούς και θα μπορέσουμε και στην περίπτωση αυτή να τηρήσουμε τα συμφωνημένα χρονοδιαγράμματα.
Είμαι εξαιρετικά υπερήφανος για το γεγονός ότι στην πατρίδα μας πια έχουμε κατασκευαστικές εταιρείες υψηλοτάτου επιπέδου, που μπορούν να εκτελούν τέτοια έργα, δίνοντας ταυτόχρονα δουλειές σε δεκάδες χιλιάδες συμπολίτες μας και μπορούν επίσης να εξάγουν την τεχνογνωσία τους στο εξωτερικό, ούσες πια εταιρείες οι οποίες είναι ανταγωνιστικές, όχι μόνο σε εθνική αλλά και σε παγκόσμια κλίμακα.
Και πρέπει, τέλος, να γνωρίζετε ότι η κυβέρνηση αυτή θα εξακολουθεί να δρομολογεί το σημαντικό έργο της ενίσχυσης των υποδομών της πατρίδας μας, αντιμετωπίζοντας και απρόβλεπτες καταστάσεις όπως η περίπτωση του «Daniel». Αλλά θα το κάνουμε πάντα με όρους συνέπειας και με όρους ειλικρίνειας, χωρίς να υποσχόμαστε έργα τα οποία μπορεί να υπάρχουν μόνο στα χαρτιά ή στη φαντασία κάποιων, έχοντας εξασφαλίσει μελετητική και χρηματοδοτική ωριμότητα.
Έτσι σφυρηλατούνται, κυρίες και κύριοι, οι σχέσεις εμπιστοσύνης πολιτείας και πολιτών. Διότι όλοι αναλάβαμε ένα στοίχημα: όταν βρεθήκαμε στη θέση να ξαναμιλήσουμε για το έργο αυτό, έπρεπε και εμείς και η εταιρεία να τηρήσουμε τις δεσμεύσεις μας και τα χρονοδιαγράμματα τα οποία είχαμε θέσει. Είναι πάντα μεγάλη ικανοποίηση όταν αυτό μπορούμε και το κάνουμε.
Είμαι σίγουρος, λοιπόν, ότι αυτός ο δρόμος θα αλλάξει πράγματι την όψη όλης της Δυτικής Ελλάδας. Θα ξεκλειδώσει νέες σημαντικές αναπτυξιακές ευκαιρίες, θα εξυπηρετεί όμως, πρώτα και πάνω απ’ όλα, τους κατοίκους της περιοχής, που χωρίς διόδια -να το τονίσουμε και αυτό-, σε έναν απολύτως ασφαλή δρόμο θα μπορούν επιτέλους να κινούνται χωρίς κάθε φορά που μπαίνουν στο αυτοκίνητο, όπως το λέμε λαϊκά, «να τρέμει το φυλλοκάρδι τους».
Καλοτάξιδος, λοιπόν, ο καινούργιος δρόμος και πραγματικά όλα τα καλά. Και να συνεχίσουμε με τον ίδιο ρυθμό να εγκαινιάζουμε και να παραδίδουμε σημαντικά έργα τα οποία βελτιώνουν την καθημερινότητα όλων των Ελλήνων.
Να είστε καλά. Ευχαριστώ πολύ.
Ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο – Αμβρακία έχει συνολικό μήκος 49,5 χιλιόμετρα, αποτελείται από δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλάτους 3,5 μέτρων η καθεμία, μία λωρίδα καθοδήγησης ανά κατεύθυνση, πλάτους 0,5 μέτρων και κεντρική διαχωριστική νησίδα με αμφίπλευρο στηθαίο με τις αντίστοιχες λωρίδες καθοδήγησης πλάτους 2 μέτρων, δηλαδή είναι συνολικού πλάτους 17 μέτρων.
Επίσης, το έργο περιλαμβάνει:
– Παράπλευρους και κάθετους δρόμους.
– Δύο μεγάλες κοιλαδογέφυρες περίπου 200 μέτρων η καθεμία και τριών μικρότερων γεφυρών για ρέματα.
– 9 κόμβους (8 ανισόπεδους και 1 ισόπεδο), καθώς και άνω και κάτω διαβάσεων.
Επίσης, κατασκευάστηκε και το οδικό τμήμα που συνδέει την απόληξη του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία με την Ιόνια Οδό, μήκους περίπου 500 μέτρων.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 160 εκατομμύρια ευρώ, εντάσσεται στον άξονα προτεραιότητας «Διευρωπαϊκό Οδικό Δίκτυο και Οδική Ασφάλεια (ΤΣ)» του επιχειρησιακού προγράμματος «Υποδομές Μεταφορές Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξης» 2014-2020 και υλοποιήθηκε από την ανάδοχο εταιρεία ΜΕΤΚΑ του ομίλου MYTILINEOS, που ανέλαβε το έργο τον Νοέμβριο του 2020.
Με την κατασκευή της Αμβρακίας Οδού συνδέεται η Ιόνια Οδός με το αεροδρόμιο του Ακτίου, με την υποθαλάσσια σήραγγα Ακτίου και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας (μέσω της οδού Πρέβεζας- Ηγουμενίτσας) και τον κόμβο προς Λευκάδα, παρακάμπτοντας την πόλη της Αμφιλοχίας. Με την παράδοση του έργου ο χρόνος του ταξιδιού από Αθήνα προς Πρέβεζα και Λευκάδα μειώνεται κατά τουλάχιστον 45 λεπτά.
Τα χαρακτηριστικά του έργου
Πρόκειται για έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο μήκους 50 χιλιομέτρων. Ο πολίτης θα χρειάζεται 3 ώρες και 20 λεπτά για να ταξιδέψει από Αθήνα σε Λευκάδα.
Με την ολοκλήρωση του έργου υπολογίζεται ότι οι οδηγοί θα διασχίζουν κατά 45 λεπτά νωρίτερα τη διαδρομή Αθήνα – Λευκάδα, συντομεύοντας το ταξίδι προς το νησί του Ιονίου, ενώ μειωμένες θα είναι και οι μετακινήσεις προς Πρέβεζα και τους υπόλοιπους προορισμούς.
Το Άκτιο – Αμβρακία, συνολικού μήκους 49,5 χιλιομέτρων, ανοίγει την αυλαία της παράδοσης των μεγάλων αλλά προβληματικών έργων που έχουν στοιχειώσει την ολοκλήρωση σημαντικών υποδομών της χώρας, καθώς συγκαταλέγεται στα έργα οδοποιίας που χρειάστηκαν πολλαπλές εργολαβίες και διαφορετικούς τεχνικούς ελιγμούς για να αντιμετωπίσουν τα εμπόδια και τις δυσκολίες.
Όπως είπε ο υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη διάρκεια των εγκαινίων, το έργο δημοπρατήθηκε πριν από δεκαέξι χρόνια και έσπασε σε τέσσερις εργολαβίες, οι οποίες υπογράφτηκαν με μεγάλες εκπτώσεις το 2010 και με αναδόχους τις κατεστραμμένες (σήμερα) κατασκευαστικές εταιρείες ΑΕΓΕΚ και Ιόνιος και μία ιταλική εταιρεία. Χρειάστηκε να περάσουν δέκα ολόκληρα χρόνια μέχρι το νερό να κυλίσει στο αυλάκι και το έργο να μπει σε τροχιά υλοποίησης, αντιμετωπίζοντας χιονοστιβάδα προβλημάτων, όπως κατολισθήσεις λόγω γεωμορφολογίας του εδάφους, ανύπαρκτες απαλλοτριώσεις αλλά και σοβαρά ζητήματα βιωσιμότητας των αναδόχων.
Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, μέχρι και το 2015 το Άκτιο – Αμβρακία παρέμενε ανώριμο κατασκευαστικά και η πρόοδος του έργου δεν ξεπερνούσε το 50%. Για να αντιμετωπιστούν οι ολιγωρίες, η τότε κυβέρνηση αποφάσισε να επιστρατεύσει την ΆΚΤΩΡ, μια στιβαρή μέχρι τότε κατασκευαστική εταιρεία, η οποία θα εξασφαλίσει την απόδοση στην κυκλοφορία των 17 πρώτων χιλιομέτρων την άνοιξη του 2019. Πρόκειται για το τμήμα που ξεκινά 1,5 χιλιόμετρο μετά την Υποθαλάσσια Σήραγγα Ακτίου-Πρεβέζης και καταλήγει στη Βόνιτσα, στο ύψος του κόμβου με την Πάλαιρο.
Όμως η κατασκευή του έργου υπολείπεται του σχεδιασμού και ωριμάζει πλέον η ιδέα της εργολαβίας-σκούπα, προκειμένου να συμπεριλάβει σε ένα ενιαίο έργο όλες τις ημιτελείς εργασίες της πολύπαθης σύμβασης.
Η νέα εργολαβία ύψους 150 εκατ. και μήκους 32 χιλιομέτρων αναλαμβάνεται το 2020 από τη Μυτιληναίος και από τότε ξεκινά ένας αγώνας δρόμου για την ολοκλήρωση του έργου με αυστηρή τήρηση χρονοδιαγραμμάτων, παρά τις καθυστερήσεις που έφεραν τα αρχαιολογικά ευρήματα στην περιοχή του Δρυμού (πλησίον της παράκαμψης της Αμφιλοχίας) και οι κατολισθήσεις που παρατηρήθηκαν στην περιοχή Παλιάμπελα. Είχε προηγηθεί το καλοκαίρι του 2022, η παράδοση από τη Μυτιληναίος της παράκαμψης της Αμφιλοχίας, πέντε μήνες νωρίτερα από το προκαθορισμένο χρονοδιάγραμμα.
Ο οδικός άξονας Άκτιο–Αμβρακία χωροθετείται εξ ολοκλήρου μέσα στον Νομό Αιτωλοακαρνανίας, με σημαντικά οφέλη στο επίπεδο της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης και της οδικής ασφάλειας.
Πηγή: Παραπολιτικά